Ojee, het NOS Journaal wordt gevirald

WAT IS ECHT en authentiek, en waar wordt het reclame en nep? Voor diepere gedachtes over die vraag kun je natuurlijk naar de nieuwe Blade Runner gaan – óf je zet gewoon het NOS Journaal aan.

Want het was natuurlijk best een wonderlijk incident dat zich daar donderdagavond voltrok.

Het begon met een item over het plan om woningen van het aardgas af te halen. ‘Een gigantische opgave, maar wel haalbaar’, aldus de NOS, op last van netbeheerder Stedin. Waarop dit lollige itempje volgde, met twee gewone burgers die van het gas af willen en daar een vlog over bijhouden:

Eh, juist. ‘Bewoner’ Ingrid? Een beetje verbaasd over haar gebruik van het jargonwoord ‘transitie’, besloot ik toch eens te googelen wie deze mevrouw eigenlijk is.

En ja hoor. Zo heel doorsnee is Van Prooijen ook weer niet. Ze is ‘businessontwikkelaar’ bij Alliander Duurzame Gebiedsontwikkeling, de poot van energiebedrijf Alliander met ‘als doel open netwerken te realiseren voor transport en distributie van duurzame en lokale energie.’

Een mevrouw wier werk het is om huizen van het gas te krijgen, dus. En dat doet ze met enthousiasme, zo blijkt uit de blurb bij haar profiel:

vanprooijen.JPG

En ‘bijdragen aan de versnelling van de energietransitie’ is dan ook precies wat ze, vermomd als ‘bewoner’, op ’s lands meest prominente nieuwspodium mocht doen. Citaat: ‘Ik denk dat het heel belangrijk is om de bewoners en woningeigenaars nu al te informeren: deze transitie zit eraan te komen.’

Verantwoordelijk verslaggever Henrik-Willem Hofs reageerde via Twitter snel en professioneel. Hij wist het niet. En voegde op de NOS-site toe dat Van Prooijen behalve burger ook duurzaamheidsadviseur bij Alliander DGO is.

Ja, maar nou nog dat vlog.

Daarop reist Van Prooijen samen met haar vriend het land af, op zoek naar duurzame techniekjes. Zo bezoeken Henk en Ingrid (‘Ja, zo heten we écht!’) een gezin dat de verwarming heeft vervangen door infraroodpanelen, krijgen ze een duurzaamadviseur over de vloer, en bezoeken ze Bert en Ellis, een paar dat een bestaande woning liet isoleren.

Een leuk, enthousiasmerend vlog. Het is alleen wel érg goed gemaakt. Met geavanceerde video-effecten, een professioneel afgewerkte geluidsband en een leader waar ik als ervaren amateur dágen over zou doen.

En dan heeft het vlog ook nog eens dezelfde naam als de campagne ‘Van Gas Los’ die het Programmabureau Warmte Koude Zuid-Holland vorige week lanceerde – toevallig precies tegelijk met de start van het vlog.

Citaat uit de communicatiestrategie van die campagne: “Om Nederlandse bewoners mee te krijgen in deze transitie, zullen zij allen geïnformeerd moeten worden met een optimistische boodschap.”

Ik bel Van Prooijen toch maar eens op.

Die is er eerlijk over: het idee voor het vlog was van haarzelf, ‘en daarna hebben we voor de uitvoering partners gezocht’. Zo is de montage van de video’s gratis uitgevoerd door Alliander DGO. En kreeg ze de mensen waar ze met haar vriend op bezoek ging aangereikt van het programmabureau.

Pr, dus gewoon.

Maar dat wordt in de video’s verzwegen. De namen van Alliander of het Programmabureau komen nergens voor, en als het stel bij een duurzaam gezin op bezoek gaat, heet het dat ze die ‘via via’ hebben leren kennen. Ook op de sociale kanalen van Henk en Ingrid: geen woord over de sponsoring.

vanprooij2

We worden hier, kortom, gevirald waar we bij staan. Subtiel gehersenspoeld, rijp gemaakt om ook ‘de energietransitie’ te maken: wég met dat vermaledijde gas, die leuke en vooral heel gewone Henk en Ingrid doen het ook!

Van Prooijen zelf baalt ervan. Ze heeft er slecht van geslapen, belooft haar pagina’s aan te passen. ‘Ik leer hier ook weer van’, zegt ze.

Dat is vervelend, want zij kan het natuurlijk ook niet helpen. Háár enthousiasme is tenminste oprecht. En van boze opzet is geen sprake.

Word je opeens ingezet als ‘influencer’, zoals dat dan heet. ‘Dan staat opeens de NOS in je huiskamer. We waren zó overdonderd’, zegt ze.

Maar de bureau’s en bedrijven achter het offensief, hadden díé niet open kaart moeten spelen? En de NOS? Had men zich daar niet even moeten afvragen: wacht even, dat leuke spontane vlog, in hoeverre is dat gewoon reclame?

 

(Dit blog is geheel in vrije tijd geschreven, zonder sponsoring, steun of sturing van welke derde partij ook. Alleen het fragment uit het NOS Journaal is losgeknipt door een collega, omdat mijn capture-programma het niet deed. Mijn professionele cv vindt u hier.)

 

Advertisements

14 thoughts on “Ojee, het NOS Journaal wordt gevirald

  1. Viel mij ook op, ik stuurde een boze mail naar de NOS, excuus was veel tijdsdruk en ‘niemand had het verteld’. Maar als een leek als ik het in 3 seconden gegoogled heeft, wat zegt dit dan over de NOS? Me dunkt een sterk staaltje ideologische blindheid, in het kader van de Groene propaganda waaraan de NOS/NPO zich heeft gecommiteerd.

  2. Oude woningen isoleren in de muren geeft schimmel bij de buren. En als het een hoekwoning betreft dan rot je houten vloer weg!
    Deze actie is dus gevaarlijk voor de gezondheid van de bewoners en hun buren!!!

  3. Ach ja, de Nepnieuws Omroep Stichting zal eens eerlijk zijn.
    Even voor de gein: ik heb vorig jaar uitgerekend wat het mij zou kosten om van het gas af te gaan. De CV ketel moest toch vervangen worden. De ‘transitie’ zou me meer dan 1000 euro per jaar MEER kosten aan energiekosten. Dus ik blijf lekker nog even aan het gas.

  4. Mijn gedachte was,hoe is het mogelijk dat deze “gewone”Ingrid het woord energietransitie gebruikt.Blijkt nu opnieuw om-
    floerst nieuws te zijn.NOS stop hiermee.

  5. “twee gewone burgers die van het gas af willen”, LOL.
    De wijk Utrecht Overvecht wordt opgestuwd in de vaart der volkeren. Ik heb daar gewoond van 1993 tot 1999. Een wijk met nette mensen, van die Utrechtse mopperkonten. (De oorspronkelijke Utrechters zijn mopperkonten.) Hoe de wijk er vijftien jaar later uitzag, kun je mooi zien in dit filmpje met Prem Radhakishun: https://www.youtube.com/watch?v=KL88sOFf-OU.
    Vorig jaar ben ik er weer eens gaan kijken. ALLE winkels die niet van een keten zijn, waren Arabisch. Zelfs de Chinees aan de Arnodreef was vervangen door Aladdin. 90% van de bevolking zag er islamitisch uit. Het was bloedheet die dag. Bij het pierebadje in het park zag ik tussen de vele kinderen één vrouw in bikini tussen vele vrouwen in hoofddoekjes en lange gewaden.
    Wat mij frappeerde in het transitie-filmpje was dat men op straat blanke bewoners interviewde (terwijl je op de achtergrond de allochtonen zag lopen). Die blanke bewoners zijn niet bepaald representatief voor de wijk. Als je nou een beetje objectief verslag wilt doen, als je nou een beetje een correct beeld wilt neerzetten; dan interview je mensen die wel representatief zijn voor de wijk, dan interview je dus een paar moslims.

  6. De NOS is al jaren tot op het bot verrot, en ondertussen proberen ze lollig te doen over de staatsomroep van Noord-Korea.
    Als het een commerciële omroep was geweest, had niet iedereen voor die zooi hoeven mee te betalen. Het is schandalig en totaal uit de tijd wat ze trachten te doen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s