Niet naar mijn poster kijken!

Een uurtje had ik met de twee onderzoekers gepraat over hun onderzoek. En na afloop fotografeerde ik op de gang nog even hun posterpresentatie: had ik alle technische details nog even goed op een rijtje.

Posterpresentaties: dat zijn onderzoekssamenvattingen die wetenschappers vaak meenemen naar congressen. Voor jonge onderzoekers is er op zo’n congres dikwijls gelegenheid om in een zijzaaltje hun posters te promoten.

Maar toen ik een tijdje later nog een detail van de poster checkte, reageerde de hoofdonderzoeker opeens geschrokken. ‘Dat is natuurlijk nog supergeheim!’

Eh, geheim? Maar u heeft het toch gewoon op een poster laten afdrukken en gepresenteerd op een groot internationaal congres?

Ja, ho: ‘Maar die hangen niet als een billboard op straat. Je data delen op een wetenschappelijk congres omdat je ervoor kiest dat te doen, in een specifieke setting voor een besloten gemeenschap, is iets anders dan ze delen met de hele wereld, zoals je zult begrijpen.’

Kort en goed: het team was bang dat de concurrentie lucht zou krijgen van hun onderzoek.

Raarrr. Alsof er op congressen geen journalisten of concurrerende onderzoekers rondlopen. Trouwens, hoort wetenschap aan een universiteit trouwens niet een openbare, transparante bezigheid te zijn? ‘Het lijkt me erg leuk om te praten over wat we precies aan het doen zijn’, had de hoofdonderzoeker me geschreven.

Ja, zo lang ze maar niet naar mijn poster kijken, dacht ik nog, terwijl ik zuchtend de details waarvan het team zo’n punt maakte verwijderde.

 

P9130210.jpg
Wetenschapper (niet uit dit blog) presenteert poster.
Leave a Reply

