Zó enthousiast was het volk nu ook weer niet, om die #Kersttoespraak

ALS U NET als ik met vakantie was, heeft u dit toch maar mooi gemist. Na de Kersttoespraak van Willem-Alexander, zo vernam ik in meer dan één krant, ‘regende het complimenten’. Er was ‘veel’ en ‘brede bijval’ voor de speech die ‘stond als een huis’. Toch knap van zo’n man: toen ik het land verliet ging de PVV aan kop in de peilingen en was het kabinet in crisis; en nog geen week later blijkt men elkaar massaal in de armen gevallen rond de ‘verbroederende’ woorden van de koning.

Een fijn moment: 'Zó groot was die vis die ik ving!'
Een fijn moment: ‘Zó groot was die vis die ik ving!’

Nu was het inderdaad een fijne speech, vond ik zelf, maar het kan geen kwaad om toch eens te kijken hoe zo’n constatering eigenlijk tot stand komt. Had men in allerijl een representatief publieksonderzoek opgezet? Welnee: het journaille beriep zich gewoon op Twitter.

Dat maakt van zo’n ‘regen van complimenten’ toch eerder een plaatselijk buitje. In ons land zijn er naar schatting maar zo’n één miljoen twitteraars maandelijks actief. En een afspiegeling van het volk vormen die niet: een kwart is een bedrijf of instelling, liefst 61 procent van al het twitterverkeer komt van tieners. Wie of wat er op 25 december ook begon te jubelen, het waren vooral jongeren, hoogopgeleiden en pr-mensen.

Hoe massaal was hun bijval eigenlijk? Honderdduizenden twitterberichten, zegt u? Miljoenen? Nou, nee. Volgens site voor twitterstatistieken Topsy ging het in totaal om maar 2195 originele berichten. Volgens de analysesite Hashtracking waren het er zelfs nog minder: 702. Zeven-honderd-twee! Goed, die berichten werden gedeeld (‘geretweet’), zodat ze in theorie 2 miljoen mensen bereikten, maar toch, massale volksvreugde lijkt me wat anders.

En zelfs dan is het nog maar de vraag of die reacties eigenlijk wel zo complimenteus waren. Natuurlijk waren er volop mensen die de digitale duim omhoog staken: ‘Mooie woorden’, ‘prachtige verbindende kersttoespraak’, ‘mooi gezegd koning!’

Maar een blik op de berichten die meer dan 10 keer instemmend werden geretweet, levert ook een ander beeld op. ‘Nederland is meer dan 17 miljoen selfies’, bromde cabaretier Sjaak Bral, ‘Het is ook 35 miljoen euro voor de verbouwing van Huis ten Bosch.’ Of FNV’er Ron Meyer: ‘Vrijheid, maar geen woord over armoede of ongelijkheid. Is Willy een liberaal?’

tweetmin5Anderen klaagden over de omgang van de koning met Poetin en Zorreguieta (‘Terwijl #WillemAlexander naast Zorrreguieta zit mogen wij zijn verhaal over samen sterk aanhoren’), over zijn moeilijke woorden, uitspraak, belichting, kapsel, kleding en houding. Regende het hier nu complimenten, of hagelde het kritiek?

Het punt is, natuurlijk, dat het met Twitter net is als met het spiegeltje aan de wand: al naar gelang je pet staat, kun je het jouwe erin terugzien. Ideaal voor leunstoelduiders die het te slecht weer vinden buiten: even het oor te luisteren leggen in café ‘t Blauwe Vogeltje, en klaar is kees. Hier, het volk mort instemmend! Of wacht, men is zelfs laaiend enthousiast, hoorde ik @Edje342 net zeggen.

Zo’n 4000 keer verwezen de grote kranten NRC, Volkskrant, Trouw, Telegraaf en AD dit jaar naar Twitter of twitterberichten, noteerden communicatiewetenschappers Linda Duits en Rens Vliegenthart dit weekend in een uitstekend opiniestuk in NRC. ‘Er ging geen week voorbij of Twitter was ‘ontploft’’, aldus het duo. ‘Maar de woorden ‘ophef op Twitter’ horen niet thuis in een serieuze nieuwsrubriek. (…) Tweets worden zelden geteld of op inhoud of sentiment geanalyseerd.’ En dan ligt willekeur op de loer: vroeger liet je ingewanden lezen of koffiedik of theebladeren, tegenwoordig hebben we Twitter.

En de kersttoespraak? We zullen wel nooit helemaal weten wat we ervan vonden. Hooguit dat het aardig wat twitteraars vrolijk stemde. Want bijna zou je vergeten dat er één type berichten was dat nog veel meer rondging dan kritiek én bijval bij elkaar: de voor het medium zo kenmerkende melige grappen en grollen.

‘Nederland is ook meer dan 17 miljoen selfies, landgenoten’, twitterde iemand die zich de naam Koning_NL heeft toegeëigend. ‘Best goed gevonden van Onszelf, vinden Wij.’

tweetmin

tweetmin2 tweetmin3 tweetmin4  tweetmin6

kerst_hashtracking#kersttoespraak
De statistieken volgens Hashtracking.com
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s